- Dotazník je povrchní, protože se náhradním mateřstvím zabývá jen jako službou ve smyslu "u kterého holiče si necháte udělat nový sestřih?".
- Kliniky asistované reprodukce přesně takto své služby prezentují - my jsme ale lidé soudní, víme, že jde o byznys/marketing zneužívající zoufalství nešťastných manželů, a proto se nenecháme jen tak opít rohlíkem.
- Služba umělého oplodnění, kterou (samozřejmě za těžké prachy) poskytuje klinika, je jen maličkou částí příběhu, ve kterém způsob, jakým se spermie dostanou do náhradní matky, nehraje v horizontu celého života nově zplozeného člověka a jeho rodičů téměř žádnou roli. Nejdůležitější část příběhu totiž začíná až po otěhotnění.
- Zcela mimo zájem dotazníku zůstává fakt, že se narodí nový člověk, který je ochuzen o biologickou matku, aniž by se jej na to někdo ptal !!!! A že biologická matka za peníze, které v horizontu dalších generací nemají žádnou hodnotu, prodá!!! své dítě cizím lidem !!!
- Pokud manželé nepřijmou současný model okradení dítěte o jeho biologickou matku a pokusí se o nějakou formu soužití s náhradní matkou, pak vytvoří skupinu, ve které se bojuje "kdo z koho". Prototyp tohoto příběhu máte v knize Genesis (přikládám níže).
- Pokud manželé přijmou současný model, pak se příběh může vyhrotit tím, že po narození dítěte z náhradní matky se často manželům podaří zplodit vlastního potomka (nebiologická matka se kvůli péči o nového potomka vyváže z kariéry, je tedy víc v klidu, má více ženských hormonů, ...). Nevlastní dítě se tím okamžikem stane otloukánkem a nevlastní matka macechou. Takových příběhů je mnoho, s některými jsem se setkal osobně. Macecha je archetypální základ mnohé pohádky. Proč ? Protože vztah k nevlastním dětem ani při nejlepší snaze zúčastněných není stejný jako k dětem vlastním - chybí tam nějaká přirozená "chemie".
Proto bych chtěl autorce doporučit, aby šla více do hloubky a (možná místo průzkumu mezi obecnou populací, který nepřinese žádné relevantní informace) pokusila se přinést lidstvu něco nového - zaměřit se na lidi, kteří se těchto příběhů účastnili osobně - ať už v roli rodičů, nebo v roli dětí. Chápu, že je těžké se k nim dostat, ale bakalářka/diplomka nemá být lehká. Má to být výzva, která autora někam posune.
Genesis
Kapitola 16
Kapitola 16
2 Jednou řekla Sáraj Abramovi: "Hle, Hospodin mi nedopřál, abych rodila, vejdi tedy k mé otrokyni, snad budu mít syna z ní." Abram Sárajiny rady uposlechl.
3 Vzala tedy Abramova žena Sáraj svou otrokyni, Hagaru egyptskou, deset let po tom, co se Abram usadil v kenaanské zemi, a dala ji svému muži Abramovi za ženu.
4 I vešel k Hagaře a ona otěhotněla. Když viděla, že je těhotná, přestala si své paní vážit.
5 Tu řekla Sáraj Abramovi: "Mé příkoří musíš odčinit. Sama jsem ti dala svoji otrokyni do náruče, ale ona, jakmile uviděla, že je těhotná, přestala si mě vážit. Ať mezi mnou a tebou rozsoudí Hospodin."
6 Abram Sáraji odvětil: "Hle, otrokyně je v tvých rukou, nalož s ní, jak uznáš za dobré." Od té doby ji Sáraj pokořovala tak, že Hagar od ní uprchla.
7 Nalezl ji Hospodinův posel ve stepi nad pramenem vody, nad pramenem při cestě do Šúru,
8 a otázal se jí: "Hagaro, otrokyně Sáraje, odkud jsi přišla a kam jdeš?" Odvětila: "Prchám od své paní Sáraje."
9 Hospodinův posel jí řekl: "Navrať se ke své paní a pokoř se pod její ruku."
10 Dále jí řekl: "Velice rozmnožím tvé potomstvo, takže je nebude možno ani spočítat."
11 A dodal: "Hle, jsi těhotná, porodíš syna a dáš mu jméno Izmael (to je Slyší Bůh), neboť Hospodin tě ve tvém pokoření slyšel.
12 Bude to člověk nezkrotný, jeho ruka bude proti všem a ruce všech budou proti němu; bude stát proti všem svým bratřím."
13 I nazvala Hagar Hospodina, který k ní promluvil, "Bůh vševidoucí", neboť řekla: "Zda právě zde jsem nesměla pohlédnout za tím, který mě vidí?"
14 Proto se ta studně nazývá Studnicí Živého, který mě vidí; je mezi Kádešem a Beredem.
15 Hagar porodila Abramovi syna. Abram nazval svého syna, kterého Hagar porodila, Izmael.
16 Abramovi bylo osmdesát šest let, když mu Hagar porodila Izmaela.
Kapitola 21
2 Sára otěhotněla a Abrahamovi, ačkoli byl stár, porodila syna v čase, který mu Bůh předpověděl.
3 Abraham dal svému narozenému synu, kterého mu Sára porodila, jméno Izák.
4 Když mu bylo osm dní, Abraham svého syna Izáka obřezal, jak mu Bůh přikázal.
5 Abrahamovi bylo sto let, když se mu syn Izák narodil.
6 Tu Sára řekla: "Bůh mi dopřál, že se mohu smát. Se mnou ať se směje každý, kdo o tom uslyší."
7 A dodala: "Kdo by byl Abrahamovi řekl, že Sára bude kojit syny? A přece jsem mu porodila syna, ačkoli je stár."
8 Dítě rostlo a bylo odstaveno. V den, kdy Izáka odstavili, vystrojil Abraham veliké hody.
9 Sára však viděla, že syn, jehož Abrahamovi porodila Hagar egyptská, je posměvač.
10 Řekla Abrahamovi: "Zapuď tu otrokyni i jejího syna! Přece nebude syn té otrokyně dědicem spolu s mým synem Izákem."
11 Ale Abraham se tím velmi trápil; vždyť šlo o jeho syna.
12 Bůh však Abrahamovi řekl: "Netrap se pro chlapce a pro tu otrokyni; poslechni Sáru ve všem, co ti říká, neboť tvé potomstvo bude povoláno z Izáka.
13 Učiním však národ i ze syna otrokyně, neboť také on je tvým potomkem."
14 Za časného jitra vzal Abraham chléb a měch vody a dal Hagaře. Vložil jí dítě na ramena a propustil ji. Šla a bloudila po Beeršebské stepi.
15 Když voda v měchu došla, odložila dítě pod jedním křoviskem.
16 Odešla a usedla opodál, co by lukem dostřelil, neboť si řekla: "Nemohu se dívat, jak dítě umírá." Usedla tam, zaúpěla a rozplakala se.
17 Bůh uslyšel hlas chlapce a Boží posel z nebe zavolal na Hagaru. Pravil jí: "Co je ti, Hagaro? Neboj se! Bůh slyšel hlas chlapce na tom místě, kde je.
18 Vstaň, vezmi chlapce a pečuj o něj, já z něho učiním veliký národ."
19 Tu jí Bůh otevřel oči a ona spatřila studni s vodou. Šla, naplnila měch vodou a dala chlapci napít.
20 A Bůh byl s chlapcem. Když vyrostl, usadil se ve stepi a stal se lučištníkem.
21 Usadil se v Páranské stepi a jeho matka mu dala ženu z egyptské země.
Žádné komentáře:
Okomentovat