Jediný reset by ale nestačil, zloději by si rychle nakradli znovu - jak rychle lze rozkrást státní majetek už nám ukázala kuponová privatizace. Aby zloději neměli motivaci krást, musel by se reset dělat pravidelně, minimálně 1x za 20 let.
Kamarád Marek S. mě ale v buse ze Zlína vyvedl z omylu: provedení resetu je velmi složité a velmi náchylné ke korupci, jak již ukázala...
Markovým příkladem je první pozemková reforma 1919-1935, jejímž cílem bylo rozdělit mezi široké vrstvy obyvatel půdu, vlastněnou tehdy hlavně církví a relativně malým počtem šlechticů a velkostatkářů.
Průběh reformy byl bohužel spjat s velkým počtem výjimek a obrovskou korupcí. Výsledkem bylo, že
- rodiny mnohých v té době aktivních politiků získaly velké množství půdy jako "odměnu za zásluhy"
- mnoho šlechtických rodů nepřišlo o tisíce hektarů, ale jen pár desítek či set
- církev prý dokonce svůj majetek ještě zvětšila.
Kolektivizace
Kolektivizace nebyla dílem ďábelsky zlých komunistů, jak je nám dnes prezentováno.
Ideu kolektivizace podporovali široké masy bezzemků, na které se v předchozích pozemkových reformách nedostalo. Motivaci bezzemků snadno pochopí každý, kdo se snaží dnes koupit rozumně položený stavební pozemek v našem městečku: je to nemožné, protože všechny rozumné pozemky jsou blokovány spekulanty nebo lidmi, kteří nechtějí prodat.
Tehdejší bezzemci ale nepotřebovali (malé) stavební pozemky. Potřebovali v té době mnohem cennější dobrou zemědělskou půdu, která by dokázala uživit jejich rodinu po celý rok - nezapomeňte, že žádná dnešní zemědělská velkovýroba levných potravin tehdy neexistovala, doma se jedlo hlavně to, co si kdo vypěstoval.
Jakkoli byla idea kolektivizace dobrá, její provedení rukou komunistů nemohlo dopadnout jinak než dalšími křivdami a zlem.
Milostivé léto
Soused Renda přinesl další příklad pravidelného resetu, který byl prováděn už za Mojžíše - Milostivé léto.
Při hledání článku na toto téma jsem našel přesně rok starý výborný článek Kláry Samkové, ve kterém navrhuje úplně stejnou periodu resetu jako já - 20 let.
Při přemýšlení nad algoritmy milostivého léta jsem se zapletl hned v úvodních podmínkách, např.: jak spravedlivě nastolit výchozí stav? Jak vrátit půdu, na které mezitím vyrostla továrna? A hlavně: pokud dobrým, snaživým podnikatelům zestátníme každých 20 let jejich továrnu a ta bude posléze rozkradena korupčníky, odstěhují se všichni dobří lidé tam, kde žádné resety nejsou. A pokud každých 20 let vymažeme dlužníkům všechny dluhy, stane se nesplácení půjček celospolečenským fenoménem. To raději zakažme půjčky!
Spravedlivý reset společnosti je zřejmě lidsky neproveditelný.
Jak tedy vyřešit to, co pronásleduje kapitalismus odedávna - tj. hromadění pozemků, majetku, a moci v rukou lidí, kteří by správně měli sedět ve vězení?
Tady je mé řešení:
Za prvé, každý z nás má tu moc vystoupit proti zlodějům a nepoctivcům. Není třeba žádné násilí, na černotu stačí posvítit. Dělal to už Kristus (zcela pravidelné narážky na celníky, zákoníky...) a po něm mnoho dalších - třeba Antonín z Padovy, jehož očistný vliv na společnost, ve které žil, byl obrovský.
Pokud na takové "svícení" nemáte odvahu, i tak nezoufejte. Renda odkazuje k 7. kapitole proroka Daniele: "Zasedl soud a byly otevřeny knihy".
A pokud náhodou některý ze zlodějů Boží spravedlnosti ještě uniká, nebojme se: smrti neunikne nikdo.
Největší bohatství, které lze beze ztráty předat potomkům, je bohatství ducha. Neboť materiál v dnešním superrychlém světě ztrácí hodnotu dřív, než děti dospějí !
Žádné komentáře:
Okomentovat